Soalan Tugasan Hubungan Manusia Dalam Pentadbiran


1.           Huraikan dimensi utama personaliti berserta contoh yang bersesuaian. Terangkan juga baik buruk personaliti tersebut.

2.           Huraikan tiga situasi yg menggambarkan bagaimana sikap dan pengetahuan yg ada pada diri seseorang dapat memberi kesan kpd prestasi organisasi serta diri individu tersebut. Huraian hendaklah berserta contoh yang terdapat di organisasi pada hari ini.

3.           Jelaskan kenapa komunikasi yang berkesan dikatakan membantu organisasi utk bersaing di peringkat global dan bincangkan apakah halangan utk  mencapai komunikasi efektif  yang kemungkinan dihadapi oleh organisasi.

4.           Terangkan bagaimana kuasa yang ada pada pemimpin dapat mempengaruhi persekitaran organisasi. Penerangan hendaklah disertakan dengan contoh-contoh kejayaan malah kehancuran yg berlaku disebabkan oleh kuasa.

5.           Bagaimana konflik dan stres yg dihadapi oleh pekerja ketika ini dapat diatasi utk mewujudkan suasana harmoni dlm organisasi dan secara langsung dpt memberi kepuasan kpd pekaerja.

6.           Jelaskan dan aplikasikan teori x dan y seperti yg diperkenalkan oleh Douglas Mc Gregor. Penjelasan hendaklah disertakan dengan contoh-contoh yang relevan.

 ____________________________________________________________________________________